Σε οριακό σημείο Ιόνια Οδός και Ε65



Προθεσμία έως τα τέλη Σεπτεμβρίου έχει θέσει η κυβέρνηση και ειδικότερα το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων και την επανέναρξη της κατασκευής των μεγάλων έργων, ύψους 6 δισ. ευρώ.
Σε απόλυτη προτεραιότητα, σύμφωνα με τον Ηπειρώτη αναπληρωτή υπουργό Σταύρο Καλογιάννη, ο οποίος το Σάββατο παραχώρησε συνέντευξη τύπου για τα έργα υποδομής στην Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία, βρίσκεται η επανεκκίνηση των συμβάσεων παραχώρησης των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων, καθώς όπως ανέφερε θα αποτελέσει το κλειδί για την τοπική ανάπτυξη και κυρίως θα δημιουργήσει για πρώτη φορά, ύστερα από δύο χρόνια, ευνοϊκό κλίμα για επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Οι συμβάσεις αυτές έχουν παρουσιάσει καθυστερήσεις στην υλοποίησή τους λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας στον χρηματοπιστωτικό τομέα, που επηρέαζε άμεσα τη χρηματοδότηση των έργων και των παραχωρησιούχων.
Όπως είπε ο κ. Καλογιάννης, 2 από τα μεγάλα αυτά έργα, που σχετίζονται άμεσα με την Ήπειρο, η Ιόνια Οδός και ο Ε65, βρίσκονται σε εξαιρετικά οριακό σημείο, κάνοντας λόγο μάλιστα για κατασπατάληση πολύτιμου χρόνου από τις τελευταίες κυβερνήσεις.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό, οι διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός εικοσαημέρου, για την επίτευξη συμφωνίας – πλαισίου, ώστε μέχρι το τέλος του έτους, οι συμφωνίες για τα έργα να τεθούν προς έγκριση στη Βουλή, ώστε με τη νέα χρονιά τα… «παγωμένα» έργα να πάρουν μπρος.
Όπως δήλωσε, μάλιστα, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπάρχει θετική ανταπόκριση ενώ και η ΕΤΕΠ δείχνει πρόθυμη να συμβάλλει στην χρηματοδότηση των έργων.
«Τα έργα βρίσκονται σε οριακό σημείο. Θέσαμε ένα χρονοδιάγραμμα πολύ αυστηρό κι αν όλα πάνε καλά τότε στις αρχές του έτους τα έργα στους δύο άξονες θα μπορέσουν να ξεκινήσουν και πάλι», υπογράμμισε ο κ. Καλογιάννης.

Τα έργα
Ο κ. Καλογιάνης εκτός από την Ιόνια Οδό, αναφέρθηκε και στα υπόλοιπα έργα της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδος, που είτε κατασκευάζονται, είτε βρίσκονται υπό μελέτη.
Πιο συγκεκριμένα:
Λιμάνι Ηγουμενίτσας
Β’ φάση: Το έργο πρέπει να είναι λειτουργικό μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2013, μετά από συνεχείς παραστάσεις, ωστόσο οι εργασίες έχουν σταματήσει από τον Δεκέμβριο του 2010.
Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 70% του φυσικού αντικειμένου και πριν από έναν ακριβώς χρόνο δόθηκε παράταση των κατασκευαστικών εργασιών μέχρι τις 31-12-2012.
Ο ανάδοχος έχει ζητήσει την υποκατάστασή του, λόγω οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει, αλλά η υποκατάσταση δεν έχει εγκριθεί ακόμη.
Γ’ φάση: Η σύμβαση για την τρίτη φάση του λιμανιού υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2011, αλλά οι εργασίες δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη.
Στην τελευταία σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο, αποφασίστηκε η άμεση εξέταση από πλευράς ποιότητας και ποσότητας της εναλλακτικής λύσης για τη λήψη αδρανών υλικών από τη θέση Γωνιά ως τη θέση Καλάμι Πλαταριάς. Στην περίπτωση που η συγκεκριμένη εναλλακτική πρόταση αποδειχθεί εφαρμόσιμη, αντί για την προβλεπόμενη από τη σύμβαση τρανσέρα θα γίνει βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου, με διατήρηση των ίδιων γεωμετρικών χαρακτηριστικών με το υπόλοιπο τμήμα. Η προτεινόμενη λύση είναι ηπιότερη από περιβαλλοντικής άποψης.
Παράλληλα, αποφασίστηκε η εκτέλεση των εργασιών να μην γίνεται σε περιόδους κυκλοφοριακής αιχμής και σε κάθε περίπτωση να μην υπάρχει διακοπή της κυκλοφορίας του δρόμου.
Τέλος, θα γίνει κάθε προσπάθεια να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για την αποκατάσταση των ορυγμάτων που δημιουργήθηκαν κατά την πρώτη φάση των έργων.
Όπως είπε ο κ. Καλογιάννης, αναμένονται σύντομα θετικά νέα και για τις δύο φάσεις.

Γέφυρα Περιστερίου
Όπως είναι γνωστό, μετά τη δημοπράτηση αναδείχθηκε ο ανάδοχος και αναμένεται ο έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Με την εργολαβία αυτή, ολοκληρώνεται το τελευταίο τμήμα της Εγνατίας Οδού, και σύμφωνα με τον κ. Καλογιάννη με την εγκατάσταση του εργολάβου θα δοθεί στην κυκλοφορία η γέφυρα, η οποία έχει ολοκληρωθεί.

Αεροδρόμιο Ιωαννίνων
Έχει υλοποιηθεί μόνο το 1/3 του έργου, μέσα σε 6 χρόνια, χωρίς να έχει αναπτυχθεί καμία εργασία στο κτιριακό κομμάτι.
Από τον περασμένο Νοέμβριο το έργο τελούσε σε διακοπή εργασιών λόγω της μη πληρωμής της κατασκευάστριας εταιρείας. Μετά από μερική εξόφληση οι εργασίες συνεχίζονται με την εκσκαφή των θεμελίων του νέου κτιρίου και του πύργου ελέγχου.
Η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το αεροδρόμιο «Βασιλεύς Πύρρος» και οι λύσεις που υπάρχουν εξετάστηκαν σε σύσκεψη που έγινε πριν λίγες ημέρες στο υπουργείο Υποδομών και όπως ανακοίνωσε ο κ. Καλογιάννης μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ανακοινωθούν οι αποφάσεις.

Οδικός άξονας Ιωαννίνων- Κακαβιάς
Σε σύσκεψη που έγινε στις 13 Σεπτεμβρίου στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών εξετάστηκαν όλες οι δυνατές λύσεις προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το έργο.
Μέχρι σήμερα έχουν εκπονηθεί οι μελέτες οι οποίες προβλέπουν τετράιχνο αυτοκινητόδρομο μέχρι το Καλπάκι και από το Καλπάκι μέχρι την Κακαβιά βελτίωση της υφιστάμενης χάραξης και δημιουργία νέων ισόπεδων κόμβων.

Παράκαμψη Άρτας – Φιλιππιάδας
Αποδόθηκε ο άξονας στην κυκλοφορία από Γιάννενα προς Αγρίνιο και από Άρτα προς Τρίκαλα στις 19-1-11, με την κατασκευή προσωρινού ισόπεδου κόμβου στην Άρτα.
Η εργολαβία έχει διαλυθεί, ενώ έχουν συνταχθεί τεύχη δημοπράτησης των υπολειπόμενων εργασιών περίπου δέκα εκατ. ευρώ.
Η διακύρηξη της δημοπρασίας έχει προγραμματιστεί να δημοσιευθεί εντός μηνός.

Οδικός άξονας Πρέβεζα- Ηγουμενίτσας
Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας μελετήθηκε σε πέντε τμήματα. Το πρώτο είναι από το Λιμάνι μέχρι την αρχή της παράκαμψης Πλαταριάς, το οποίο έχει δημοπρατηθεί και θα συμβασιοποιηθεί μετά την έγκριση της ΜΠΕ και τη σύνταξη των οριστικών μελετών.
Το δεύτερο αφορά στην παράκαμψη Πλαταριάς και αναμένεται η έκδοση περιβαλλοντικών όρων ώστε να προχωρήσει η έγκριση προμελετών.
Το τρίτο τμήμα είναι από την Πλαταριά μέχρι το Καρτέρι, το οποίο έχει ήδη κατασκευαστεί.
Το τέταρτο τμήμα περιλαμβάνει τη γέφυρα της Δέσπως και το σημείο της κατολίσθησης, χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ Ηπείρου και μέχρι σήμερα έχει εκτελεστεί το 50% του φυσικού αντικειμένου.
Το πέμπτο τμήμα είναι από τον ισόπεδο κόμβο Πάργας μέχρι τον ισόπεδο Μεσοποτάμου, για το οποίο συντάσσονται οι οριστικές μελέτες και τα τεύχη δημοπράτησης από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου.

Οδική σύνδεση πόλης Πρέβεζας
Για το έργο αυτό έχουν ανατεθεί οι απαιτούμενες μελέτες που αφορούν οδικό άξονα μήκους 38 χιλιομέτρων με τετράιχνη διατομή. Για το τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Φιλιππιάδας μέχρι τον ισόπεδο κόμβο Νικόπολης έχουν εγκριθεί η προκαταρκτική μελέτη κόμβων και έχουν εκπονηθεί προμελέτη οδοποιίας, τοπογραφικές μελέτες, οριστική γεωλογική μελέτη και ΜΠΕ και αναμένεται η έκδοση των περιβαλλοντικών όρων.
Για το τμήμα από τον ισόπεδο κόμβο Νικόπολης μέχρι πέρατος εκπονήθηκε προκαταρκτική μελέτη και αναζητείται εναλλακτική λύση διέλευσης.
Για το τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Αρχαγγέλου μέχρι την Εθνική Οδό Πρέβεζας - Ηγουμενίτσας, έχουν εκπονηθεί και υποβληθεί οι τοπογραφικές εργασίες, η προκαταρκτική μελέτη κόμβων και η ΠΠΕ, μετά την έγκριση της οποίας θα προχωρήσουν οι τελικές μελέτες.

Άλλα θέματα
Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε και σε μια σειρά άλλων σημαντικών θεμάτων που αφορούν την Ήπειρο και βρίσκονται στο επίκεντρο της επικαιρότητας, όπως είναι η πώληση της γαλακτοβιομηχανίας «Δωδώνη», το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ιωαννίνων και το Προεδρικό Διάταγμα της Λίμνης, αλλά και την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των Αλβανικών Λεωφορείων.
Σχετικά με την Ηπειρωτική γαλακτοβιομηχανία και κληθείς να σχολιάσει την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου, το οποίο έκρινε ότι η πώλησης της «Δωδώνης» είναι αναπόφευκτη, ο κ. Καλογιάννης δε συντάχθηκε με τη συγκεκριμένη απόφαση, ενώ δεν μπήκε στην διαδικασία σχολιασμού των υποψηφίων αγοραστών.
Αρκέστηκε να επαναλάβει την πάγια θέση του, ότι «Εδώ και δέκα χρόνια έπρεπε η ‘Δωδώνη’ να απεμπλακεί από την Αγροτική Τράπεζα. Ήταν αδύνατο να συνεχιστεί το υφιστάμενο καθεστώς. Δεν θα μπορούσε να γίνει ούτε τώρα, αλίμονο αν γυρίζαμε δεκαετίες πίσω».
Παράλληλα, τόνισε ότι ο διαγωνισμός πρέπει να προχωρήσει και να διασφαλιστεί πλήρως η διαφάνεια.
Όσον αφορά το Ρυθμιστικό Σχέδιο και τη Λίμνη Παμβώτιδα, για το οποίο η δημοτική αρχή προτείνει κοινό Προεδρικό Διάταγμα, ο κ. Καλογιάννης, εξέφρασε τις αμφιβολίες του, καθώς όπως είπε είναι θέμα νόμου αν θα μπορούσαν να συμπτυχθούν λόγω διαφορετικών βάσεων.
Μάλιστα, ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε ότι θα θέσει ξανά το θέμα στο υπουργείο Περιβάλλοντος αύριο, Τετάρτη, κατά τη διάρκεια διυπουργικής σύσκεψης για τα απορρίμματα.
Τέλος, για το θέμα των Αλβανικών λεωφορείων, τα οποία «αλωνίζουν» την Ήπειρο, μεταφέροντας εκτός από λαθρομετανάστες και ναρκωτικά, ο κ. Καλογιάννης ήταν σαφής: θα τηρηθεί η νομιμότητα.


Σύσκεψη στο ΤΕΕ
Εποικοδομητική δίοδο επικοινωνίας για τα μεγάλα έργα στην Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία, έχουν ανοίξει με το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών τα Παραρτήματα του ΤΕΕ στις δύο περιοχές.
Στο πλαίσιο αυτό, το πρωί του Σαββάτου, πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη στα γραφεία του ΤΕΕ Ηπείρου για την πορεία των μεγάλων έργων, παρουσία του Σταύρου Καλογιάννη.
Είχε προηγηθεί, πριν από ενάμισι μήνα, παρέμβαση προς το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για την εξέλιξη των έργων στην Ήπειρο και Αιτωλοακαρνανία, από τα δύο ΤΕΕ.
Τότε, η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ είχε κρούσει των κώδωνα του κινδύνου σχετικά με την κατάσταση των μεγάλων έργων στην Ήπειρο αλλά και το νομό Αιτωλοακαρνανίας που επηρεάζουν όμως σε καθοριστικό βαθμό την ανάπτυξη της περιοχής, καθώς, όπως είχε διαπιστώσει από τα εννέα μεγάλα έργα ομαλή εξέλιξη έχει μόνο ένα, το έργο Καρτέρι –Γερακάρι – Πάργα, ενώ τα υπόλοιπα οκτώ υπολειτουργούν και βρίσκονται είτε σε καθεστώς «διάλυσης εργολαβίας», είτε ένα βήμα πριν, κάτι που επιβεβαιώθηκε και κατά τη διάρκεια της σύσκεψης.
Ωστόσο το υπουργείο καταβάλλει προσπάθειες, ώστε τα έργα να ξεμπλοκάρουν.
Μετά την ολοκλήρωση της κλειστής σύσκεψης, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Ηπείρου Χρίστος Παπαβρανούσης τόνισε ότι οι προοπτικές δεν είναι αισιόδοξες, «οι προσπάθειες όμως που θα γίνουν πιστεύω, ότι θα πιάσουν τόπο» όπως σημείωσε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, τόνισε την αναγκαιότητα ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας σε βάθος για τα προβλήματα, για να είναι αρωγός, ενώ συμπλήρωσε ότι το υπουργείο είναι αρκετά ενήμερο για τα προβλήματα της περιοχής.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας Κώστας Ρόκκος χαρακτήρισε εποικοδομητική τη συνάντηση αυτή και τόνισε ότι «βρισκόμαστε οριακά για τα μεγάλα έργα. Για τη διαπραγμάτευση με τους παραχωρησιούχους θα πρέπει να υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία».

Η ισχύς εν τη ενώσει για τον Ε65


Την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ε65 και την σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό, όπως έχει προβλεφθεί, ζητούν με κοινό έγγραφό τους προς τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, του αρχηγούς των κομμάτων της κυβέρνησης κ.κ Ευάγγελο Βενιζέλο και Φώτη Κουβέλη και τον υπουργό ανάπτυξης και υποδομών κ. Κωστή Χατζηδάκη, οι Περιφερειάρχες Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός, Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Δακής, Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης και μετά από σχετικές αποφάσεις των τριών Περιφερειακών Συμβουλίων.
Οι Περιφερειάρχες τονίζουν την σημαντικότητα και την αναγκαιότητα της σύνδεσης του Οδικού Άξονα Ε-65 με την Εγνατία Οδό για να αποτελέσει τη βασική οδική αρτηρία, που θα συνδέει τις Περιφέρειες Θεσσαλίας, Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας με ασφάλεια και ταχύτητα τόσο μεταξύ τους, όσο και με τη Βόρεια και Νότια Ελλάδα, καθώς και με τον ευρύτερο χώρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Αναλυτικά στην επιστολή τους οι Περιφερειάρχες αναφέρουν:
«Με μεγάλη αγωνία παρακολουθούμε τις προσπάθειες που γίνονται για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας μας, οι περισσότεροι εκ των οποίων αφορούν άμεσα ή έμμεσα την Κεντρική και Βορειοδυτική Ελλάδα.
Ειδικότερα για τις Περιφέρειες Θεσσαλίας, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου, είναι ζωτικής και πρωτεύουσας σημασίας η ολοκλήρωση της κατασκευής του οδικού άξονα Ε-65 με κατάληξη στην Εγνατία οδό. Για μας είναι δρόμος «ζωής» για την ευρύτερη περιοχή που, όπως γνωρίζετε, παρουσιάζει έντονη αναπτυξιακή υστέρηση.
Με ιδιαίτερο προβληματισμό και ανησυχία, τους τελευταίους μήνες, γινόμαστε αποδέκτες πληροφοριών περί προθέσεων είτε να μείνει ημιτελές το έργο, είτε,  στην ακόμη απευκταία περίπτωση, να εγκαταλειφθεί πλήρως.
Για τις Περιφέρειες μας, η επανεκκίνηση του οδικού άξονα και η σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό είναι αδιαπραγμάτευτη. Θεωρούμε δε ότι το έργο πρέπει να συνεχιστεί με προτεραιότητα το τμήμα Μουργκάνι Καλαμπάκας – Εγνατίας, καθώς το υπόλοιπο τμήμα βρίσκεται σε καλή κατάσταση και μπορεί να εκτελεστεί σε δεύτερο στάδιο.
Κάθε άλλη σκέψη ή απόφαση κινείται σε λάθος κατεύθυνση, καθηλώνει αναπτυξιακά τις τρεις περιφέρειες και μας βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους».

Βίκυ Κώστα από τα Πρωινά Νέα

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η νέα ταινία της sirina με πρωταγωνίστρια τη Μαριάννα Ντούβλη

Απίθανα φωτογραφικά «παιχνίδια»!

Γάτες πιάστηκαν… στον ύπνο σε αλλόκοτα σημεία!