Ψάχνοντας την άκρη στο κουβάρι με τα διόδια της Εγνατίας



Οι Ηπειρώτες βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναζητούν απαντήσεις για την τύχη της Εγνατίας
Το κουβάρι των εξελίξεων με τα διόδια στην Εγνατία Οδό, προσπαθούν να ξεμπλέξουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτησή τους στη Βουλή. 
Οι βουλευτές, μεταξύ των οποίων και οι τρεις Ηπειρώτες Χρήστος Μαντάς, Κώστας Μπάρκας, και Όλγα Γεροβασίλη, ζητούν συγκεκριμένες απαντήσεις για το πόσοι θα είναι οι σταθμοί διοδίων, αν θα είναι 13 ή και 19 όπως έχει γραφτεί, αν θα αυξηθεί το κόστος διέλευσης, τι θα γίνει με το ηλεκτρονικό σύστημα, αν και πότε θα πάρουν εκπτωτικές κάρτες οι συχνοί χρήστες.
Το πρόβλημα βρίσκεται προφανώς στο ότι η Εγνατία οδεύει προς ιδιωτικοποίηση με κύριο όφελος της εταιρίας που θα την αναλάβει, τα διόδια. Είναι βέβαιο ότι το επόμενο διάστημα, θα ανοίξει η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης όπως προβλέπεται κι από το Μεσοπρόθεσμο. Πολλές πλευρές όμως εκφράζουν αντιρρήσεις σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο με το επιχείρημα ότι τα διόδια θα μπορούσαν να καλύψουν το κόστος συντήρησης και για έναν δημόσιο έλεγχο του οδικού άξονα, όπως γίνεται στην περίπτωση της δημόσιας εταιρίας Εγνατία Οδός ΑΕ.
Η κυβέρνηση όμως και η τρόικα έχουν επιλέξει το δρόμο των ιδιωτικοποιήσεων, όχι μόνο για να μειωθούν τα έξοδα του Δημοσίου, αλλά και για να κινηθούν ιδιωτικά κεφάλαια από τη μόχλευση των οποίων περιμένουν πολλά στην τόνωση της οικονομίας.
Την ίδια ώρα όμως, οι οδικοί άξονες κινδυνεύουν να χάσουν μέρος της αναπτυξιακής τους δυναμικής αφού οι οδηγοί μειώνουν τις μετακινήσεις τους λόγω της ακριβής βενζίνης.
Η Ερώτηση
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν «απαράδεκτη» την παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων της και σημειώνουν:
«Το τελευταίο διάστημα έχει γίνει πολύ συζήτηση για το θέμα της λειτουργίας των σταθμών διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού. Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη διαφορά δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται στο συγκεκριμένο θέμα, φαίνεται ότι οι σύμβουλοι της παραχώρησης του οδικού άξονα εισηγούνται την δημιουργία δεκαεννέα σταθμών διοδίων σε όλο το μήκος του δρόμου, συμπεριλαμβανομένων των κάθετων αξόνων, αν και στον αρχικό σχεδιασμό δεν προβλέπονταν καθόλου η εγκατάσταση διοδίων σε αυτούς.
Στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης όμως, με αριθμό Φύλλου 2316Β στις 10 Αυγούστου 2012, αναφέρεται πως «...στα ως άνω μεταβιβαζόμενα δικαιώματα (στο ΤΑ.Ι.ΠΕ.Δ.) συμπεριλαμβάνονται και α) το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης για ίδιο λογαριασμό διοδίων τελών από τους χρήστες του Αυτοκινητόδρομου και των Καθέτων Αξόνων.» 
Σε απάντησή του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Αρ. Πρωτ. 68/71/73, 27.09.2012), αναφέρεται πως με το Ν.3481/2006, εγκρίθηκε η χωροθέτηση και εγκατάσταση για δέκατρεις (13) σταθμούς διοδίων κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου.
Στην ίδια απάντηση αναφέρεται: «..Η στρατηγική υλοποίησης συστήματος διοδίων στην Εγνατία Οδό προβλέπει, ως τελική φάση, τη λειτουργία συστήματος ηλεκτρονικής συλλογής διοδίων, στο σύνολο του αυτοκινητόδρομου. Στόχος είναι η μεταφορά της επιβάρυνσης, για τη λειτουργία και τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, από τον από τον Έλληνα φορολογούμενο, μόνον στον χρήστη της οδού.»
Τέλος, σε απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Αρ. Πρωτ. 37/06.12.2012), για το θέμα των ηλεκτρονικών διοδίων αναφέρεται πως «.. το έργο αυτό απαιτεί μεγάλο χρονικό διάστημα για την εφαρμογή του και δυστυχώς σχετική προεργασία δεν υπήρξε». Παρόλα αυτά, Ευρωπαϊκός διαγωνισμός σχετικά με την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων στην Εγνατία Οδό έχει προκηρυχτεί από το 2010 χωρίς να γνωρίζουμε τα πλήρη στοιχειά και την εξέλιξη του διαγωνισμού».
Τα ερωτήματα μπαίνουν πάνω στη βάση αμφισβήτησης ακόμα και του τρόπου που λειτουργούν σήμερα τα διόδια:
Με δεδομένο ότι εμμένετε στη θέση σας για λειτουργία διοδίων και ενδεχόμενη αύξηση αυτών κατά μήκος της Εγνατίας οδού και μάλιστα με το παρόν σύστημα - με το οποίο εκτός των άλλων ζητημάτων που έχουνε σχέση με τη γενικότερη πολιτική που εφαρμόζετε στα διόδια (πληρωμή σε δρόμους που δεν έχουν κατασκευαστεί, διώξεις κινημάτων αντίστασης) - δεν είναι δυνατή και η εποπτεία του αριθμού των διερχόμενων οχημάτων άρα και των εσόδων των διοδίων, ειδικά μετά την εξαίρεση των αποδείξεων των διοδίων ως αναγνωριζόμενων αποδείξεων για τις φορολογικές δαπάνες,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
•Σε ποια φάση βρίσκεται η εξέλιξη του Ευρωπαϊκού διαγωνισμού για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στην Εγνατία οδό; Πόσο κοστολογείται, με αναλυτικά στοιχεία η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών διοδίων; Πόσος χρόνος προεργασίας απαιτείται;
•Ποια η θέση του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με τον παραπάνω διαγωνισμό που προκύρηξε η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»; Ποια η θέση του ΤΑΙΠΕΔ;
•Ποιος είναι τελικά ο αριθμός των σταθμών διοδίων που θα λειτουργήσουν; Αν είναι αυξημένος σε σχέση με την αρχική απόφαση, με ποια κριτήρια έγινε αυτό; Επέδρασε σε αυτό η δρομολόγηση της Εγνατίας για ιδιωτικοποίηση;
•Ποιο είναι το συγκεκριμένο σχέδιο χωροθέτησής τους; Θα εγκατασταθούν σταθμοί διοδίων και στους κάθετους άξονες; Υπάρχει πρόθεση αύξησης της τιμής των διοδίων; Αν εγκατασταθούν σταθμοί διοδίων στους κάθετους άξονες αντίθετα με την αρχική απόφαση, με ποια κριτήρια έγινε αυτό; Επέδρασε σε αυτό, καθώς και σε τυχόν αύξηση της τιμής των διοδίων, η δρομολόγηση της Εγνατίας για ιδιωτικοποίηση;
•Πώς σκέφτεται η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το κρίσιμο ζήτημα που αφορά στους συχνούς χρήστες της Εγνατίας; Πρόκειται να υπάρξει πρόνοια για έκπτωση στην περίπτωσή τους;
•Σε ποια φάση βρίσκεται η διαδικασία παραχώρησης της Εγνατίας οδού (τίμημα εκκίνησης, λοιποί όροι παραχώρησης κ.λπ.);
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ από τα Πρωινά Νέα

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η νέα ταινία της sirina με πρωταγωνίστρια τη Μαριάννα Ντούβλη

Απίθανα φωτογραφικά «παιχνίδια»!

Γάτες πιάστηκαν… στον ύπνο σε αλλόκοτα σημεία!